Viatges al passat: Astronomia i Tradicions

Dificultat de la ruta: bastant fàcil, excepte un parell de botigues històriques, i una escaleta de l’observatori astronòmic.

La comarca de La Noguera és (amb el permís de l’Alt Empordà i de l’observatori astronòmic d’ Albanyà que properament anirem a visitar), un dels millors llocs de Catalunya per fer observacions d’astronomia. El seu recorregut didàctic, a més a més de la protecció lumínica especial dels seus cels, ha estat el que ens ha fet decidir a visitar aquesta zona, encara que hem estat també a la comarca del Pallars Jussà visitant el poble de Salàs de Pallars. Anem a pams.

Mapa

Primer parlem de l’allotjament, molt necessari, ja que voltarem durant tres dies i es recomanable tenir un lloc on dormir i fer els àpats. Aquesta vegada hem triat un apartament rural, Casa Contorna, al poble d’Agulló. Sense ser un espai 100% adaptat, està a la planta baixa i això facilita molt l’accés. Les persones amb poca mobilitat però no usuàries de cadires de rodes no tindran gaire problema i es pot aparcar a la porta. Només com a detall d’observació seria bo fer-lo encara més accessible per als que sí que facin servir cadira tot modificant la cambra de bany, canviant la banyera per un plat de dutxa pla (disposa aquesta cambra de suficient espai per fer el canvi), treient el peu del lavabo i baixant el mirall. Ah, i ja de pas treient el bidet, una peça que crec que ja no es fa servir.

Un cop allotjats, ja podem començar a voltar. Nosaltres vam arribar un divendres, des de Barcelona son dues hores i mitja o tres de viatge depenent del trànsit que trobem. La part més feixuga és quan passes per pobles on la velocitat queda restringida a 50 km per hora i bastants semàfors. Les 18 h va ser la nostre hora d’arribada, temps suficient per descarregar i fer un passeig pels voltants, molt recomanable, ja que el paisatge a la posta de sol es preciós, tenint en compte la combinació del verd i els rojos del cel. Accedir de l’apartament a la carretera on vam passejar davant de la serra del Montsec és un xic “dificultós” ja que cal baixar (i després pujar) per un tros prou empinat; les persones en cadira de rodes necessitaran ajuda. Es pot baixar en cotxe, encara que perd el seu encant agafar un vehicle motoritzat.

Vista del poble d'Agulló
Vista del poble d’Agulló

La carretera és tranquil.la, té poc trànsit, però no podem badar ja que és compartida amb cotxes, no fos cas que tinguem un ensurt.

Voltants d'Agulló
Passejant pels voltants d’Agulló

Passejant hem fet unes quantes fotografies de la serra del Montsec,

Serra del Montsec

A veure si veieu l’ermita de pedra (busqueu-la, és fascinant) i cap a l’apartament a sopar i descansar que al dia següent ens esperava carretera amunt i avall.

El dissabte vam enfilar la carretera fins el poble de Salàs de Pallars per veure Les Botigues Historiques, uns espais museïtzats gràcies a una iniciativa privada i amb el suport de l’Ajuntament. Cal saber que no es reserven hores per visites i que tenen un límit de persones i es tracta de grups organitzats; si quan arribem no hi ha un grup sencer ens haurem d’esperar, però tranquils, que no us quedareu sense lloc. Només es fan reserves per a grups d’unes 20 persones més o menys. Consulteu horaris i preus (les persones amb discapacitat tenen un preu especial i qui vagi en cadira de rodes no ha de pagar – el motiu és que dues botigues són impracticables, la merceria i la barberia, però com son petites, es poden veure molt bé des de fora-). Amb ajuda podreu entrar a 7 botigues, val molt la pena. A nosaltres ens va tocar una guia molt eixerida que explicava els espais i les vivències de manera didàctica. Són una delícia d’espai museïtzat. Us deixo les fotos que parlen per si soles, i ho comproveu.

Un cop acabada la visita d’unes dues hores aproximadament, vam anar a dinar a l’apartament per més comoditat ja que a la nit havíem d’anar al Parc Astronòmic del Montsec, i com la visita acaba entre la una i les dues de la matinada, vam aprofitar per fer una migdiada.

No tenim fotografies de les instal.lacions de l’observatori astronòmic, ja que a l’exterior (ja hem explicat que tenen cura de no tenir contaminació lumínica) no hi ha cap llum blanca, només n’hi ha a l’aparcament del recinte i són llums vermelles. Perquè us feu una idea es pot arribar a veure el resplendor de la ciutat de Barcelona -això no ens permetrà veure els estels i constel.lacions mes a la vora de l’horitzó, detall que no es culpa del centre, si no de les configuracions específiques de les grans ciutats-. Us deixem unes fotografies que hem enllaçat des del propi observatori astronòmic.

Vista General de l’Ull de l’Univers
Vista Nocturna de l’Ull de L’Univers

El centre està totalment adaptat per a persones amb mobilitat reduïda (hi ha places d’aparcament reservades i ben senyalitzades molt a la vora de la porta d’entrada), lavabos accessibles, elevadors per accedir a la planta inferior on hi han panells informatius teòrics i pràctics sobre l’Univers (distàncies entre planetes, la seva mida comparativa, quina probabilitat hi ha de trobar-hi vida inteligent (ja veureu que és molt remota)…

També hi ha una petita botiga on podreu comprar objectes relacionats amb l’espai. Jo vaig comprar un parell de contes i una pilota amb el dibuix de l’Univers per a la meva neboda petita de 8 anys.

La visita està dividida en dues parts. La nostra va coincidir amb un grup organitzat i ens hi van encabir. Primer hi ha una introducció a l’observació astronòmica computeritzada – nosaltres vam veure la lluna i un objecte que està fora del nostre sistema solar-.També ens fan una explicació prèvia de tipus de telescopis, maneres d’observar l’univers… Un cop acabada, ens anem a veure un documental apte per a tots els públics; els nens petits s’entretindran amb les imatges i els més grans gaudiran de les explicacions teòriques de com es va formar l’univers . És força espectacular ja que és en 3 dimensions i amb les ulleres “entres” dins. Us pot marejar una mica però no us amoïneu, tanqueu els ulls durant una estona i llestos. I quan acaba el documental, tindreu una sorpresa, que no desvetllem.

Al dia següent pel matí i abans de tornar cap a casa, vàrem passejar pels voltants de l’embassament de Terradets entre Àger i Salàs de Pallars. La nostre referència del punt de sortida del recorregut és l’Hotel Terradets (de fet la seva terrassa amb una preciosa piscina dona directament a sobre de l’embassament). Podem parar una estona a esmorzar o a prendre un refresc ja que el bar de l’hotel és obert a tothom. I un cop recuperats ja podem començar que hi ha un caminet accessible on gaudireu molt acompanyats de l’aigua i on podreu fer fotografies paisatgístiques de record.

I fins aquí les explicacions de la ruta, deixem per un altre dia, una visita més a fons a la vila d’Àger, ja que hi han espais culturals molt interessants. Esperem que hagueu gaudit de les explicacions.

2 thoughts on “Viatges al passat: Astronomia i Tradicions

1. Hola, espectaculars vistes. Ens encanta la muntanya, vam tenir la sort de viure als Pirineus a la vall d’Aran i des de llavors vivim d’una altra manera els nostres viatges.

2. Hola Ana, gràcies per la apreciació. Si, els Pirineus són una meravella. Nosaltres sóm uns enamorats de la Vall de Boí, i especialment del Planell d’Aigüestortes, un espai magnífic amb molt poques barreres arquitectòniques, tenint en compte que és alta muntanya i Parc Nacional. Si vols omplir els ulls de verd, aqui tens la oportunitat: https://www.turismefacil.org/?p=16557

Gràcies, i una abraçada. Josep i Sílvia

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Seguretat *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.